HTML

Napi Fogyasztóvédelem

Ismeretterjesztők tudatos fogyasztóknak....

Friss topikok

Linkblog

Mennyi ideig javíthatják a hibás terméket? I. rész

2011.02.11. 10:27 Captain Crash

Hosszadalmas javítás, illetve elhúzódó kicserélés során felmerül a kérdés, hogy a mennyi ideje van a kötelezettnek a kijavításra, illetve kicserélésre, azaz jogi nyelven a szerződésszerű állapot visszaállítására.

A helyes válaszhoz a jogszabályok együttes értelmezése adja a megoldást. Eszerint a kötelezettnek (kereskedőnek) törekednie kell arra, hogy a kijavítást, illetve kicserélést a fogyasztónak okozott jelentős kényelmetlenség nélkül, legfeljebb 15 napon belül elvégezze. (A jogszabály naptári napot említ, azaz a hétvége is beleszámít a 15 napba.)

Igény teljesíthetőségéről való nyilatkozás
Ha a fogyasztó igényéről (kijavítás, kicserélés) annak bejelentésekor nem tud nyilatkozni a kötelezett, akkor 3 munkanapon belül írásban köteles nyiltakozni. A jogszabály ennyi időt ad a kereskedőnek a hiba eredetének kicserélés előtti vizsgálatára.

3 munkanapon belüli meghibásodás esetén
Vannak bizonyos termékek, amire jogszabály alapján kötelező jótállást vállalni. Erről (a kötelező jótállásról) majd még a későbbiekben részletesebben is fogok írni, de egyelőre elegendő annyit tudni, hogy bizonyos termékekre kötelező 1 év jótállást vállalni (pl. mosogatógépre, számítógépre és még sok elektronikai termékre, de ezt most nem részletezem.)
 Az olyan termékekre, amelyekre kötelező 1 év jótállást vállalni, a fenti határidőn felül további jogok illetik meg a fogyasztót. Ilyen az a jog is, hogy ha ilyen termék meghibásodik és a fogyasztó kicserélést kér 3 munkanapon belül, akkor a kötelezett azonnal köteles kicserélni azt, amennyiben a hiba a rendeltetésszerű működést akadályozza. Ilyenkor a kötelezettnek nincs joga a hiba eredetének kicserélés előtti vizsgálatára.

1 komment

Címkék: határidők jótállás kijavítás kicserélés

A bejegyzés trackback címe:

https://fogyved.blog.hu/api/trackback/id/tr962653365

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Darquebus 2012.10.03. 16:09:03

Tisztelt Uram!

Érdeklődni szeretnék mint viszonteladó, hogy mi a helyzet a 3 munkanapon belül visszahozott, de nyilvánvalóan rongálásból fakadó hibás készülékkel?

Illetve mi a helyzet a szintén 3 napon belül visszahozott, de azonnal a külső alapján nem megállapitható, de 1 órás bevizsgálással felfedezhető szándékos vagy nem szándékos rongálás miatti hibás készülékkel?
Esetleg nem rendeltetés szerű használat következményeként megjelnő hibával? (pl. notebookról letörölte a "windóz" könyvtárat a vásárló)

Köszönöm előre is a választ.
süti beállítások módosítása