Hosszadalmas javítás, illetve elhúzódó kicserélés során felmerül a kérdés, hogy a mennyi ideje van a kötelezettnek a kijavításra, illetve kicserélésre, azaz jogi nyelven a szerződésszerű állapot visszaállítására.
A helyes válaszhoz a jogszabályok együttes értelmezése adja a megoldást. Eszerint a kötelezettnek (kereskedőnek) törekednie kell arra, hogy a kijavítást, illetve kicserélést a fogyasztónak okozott jelentős kényelmetlenség nélkül, legfeljebb 15 napon belül elvégezze. (A jogszabály naptári napot említ, azaz a hétvége is beleszámít a 15 napba.)
Igény teljesíthetőségéről való nyilatkozás
Ha a fogyasztó igényéről (kijavítás, kicserélés) annak bejelentésekor nem tud nyilatkozni a kötelezett, akkor 3 munkanapon belül írásban köteles nyiltakozni. A jogszabály ennyi időt ad a kereskedőnek a hiba eredetének kicserélés előtti vizsgálatára.
3 munkanapon belüli meghibásodás esetén
Vannak bizonyos termékek, amire jogszabály alapján kötelező jótállást vállalni. Erről (a kötelező jótállásról) majd még a későbbiekben részletesebben is fogok írni, de egyelőre elegendő annyit tudni, hogy bizonyos termékekre kötelező 1 év jótállást vállalni (pl. mosogatógépre, számítógépre és még sok elektronikai termékre, de ezt most nem részletezem.)
Az olyan termékekre, amelyekre kötelező 1 év jótállást vállalni, a fenti határidőn felül további jogok illetik meg a fogyasztót. Ilyen az a jog is, hogy ha ilyen termék meghibásodik és a fogyasztó kicserélést kér 3 munkanapon belül, akkor a kötelezett azonnal köteles kicserélni azt, amennyiben a hiba a rendeltetésszerű működést akadályozza. Ilyenkor a kötelezettnek nincs joga a hiba eredetének kicserélés előtti vizsgálatára.