Általánosan elmondható, hogy legtöbbször olyan kereskedőkkel találjuk szembe magunkat, akik nem a saját maguk által előállított termékeket, szolgáltatásokat értékesítik, hanem valamely gyártó, vagy több gyártó termékeit. Az ő hasznuk az az árrés, amit a termék beszerzése és eladása között tudnak produkálni. Akárhogyan is, de ilyenkor egy úgynevezett értékesítési láncról beszélünk, amelynek a legvégén - végfelhasználóként - a fogyasztó helyezkedik el.
Anélkül, hogy mélyebben belemennénk a gazdasági vonzatába a dolgoknak, azt könnyű belátni, hogy minél kisebb egy cég forgalma, annál nagyobb a vállalkozás "kockázata" egy esetleges hibás termék esetében, ha például nem biztosította magát megfelelő szerződéssel.
Fogyasztóként természetesen nekünk nem kell átvállalni a vállalkozó ezen kockázatát, hiszen éppen ezért vállalkozott erre ő és nem mi. Egyébként is ezzel már akkor tisztában kellett lennie, amikor a vállalkozását elindította. Azonban mindennek ellenére is azt tapasztalom, hogy a kereskedők gyakran próbálják a felelősségüket áttelepíteni másra, hogy ne kelljen helyt állniuk. A következőkben ezzel a jelenséggel fogok foglalkozni, illetve azzal, hogy jogilag mit kell tudnunk.
Amikor a kereskedő a szervizre hivatkozik
Fontos tudnunk, hogy jogilag a kereskedő felelős a szerviz tevékenységéért is, úgy mintha azt ő végezte volna.
Amikor a kereskedő a nagykerre, vagy a gyártóra hivatkozik
A fogyasztó felé az a kereskedő köteles helyt állni, aki a terméket eladta neki, hiszen a fogyasztó a kereskedővel áll szerződéses jogviszonyban. És ezen jogviszony során irreleváns, hogy a kereskedő hogyan bokszolja le a nagykereskedéssel, vagy a gyártóval a dolgokat.