Ez előzőekben két gyakran előforduló gyakorlatot mutattam be röviden. A következőkben ezekről fogok kicsit bővebben beszélni.
A kereskedő és a szerviz kapcsolata
Jogilag az a fontos, hogy kitől vásároltuk a terméket, mivel vele állunk szerződéses jogviszonyban. Ez általában a kereskedő, így tőle minden körülmény között jogunk van kicserélést vagy kijavítást igényelni, feltéve, hogy hibás termékről beszélünk. A jótállási jegyen fel kell legyen tüntetve, hogy hol érvényesíthetjük ezen igényeinket, ami általában egybeesik a fogyasztó telephelyével.
A szerviz a kereskedő teljesítési segédjeként vesz részt a jogviszonyban ilyen esetben. Ez a jogi kifejezés arra utal, hogy a kereskedő tulajdonképpen "megbízza" a szervizt, hogy segítsen kijavítani a hibás terméket. Éppen ezért a kereskedő a szerviz tevékenységéért úgy felel, mintha azt ő végezte volna, ha a szervizben elhúzódik a javítás és ez jelentős kényelmetlenséget okoz a fogyasztó számára, akkor a kereskedő nem mondhatja, hogy nem az ő hibája, jogunkban áll ilyenkor is elállni, vagy az árleszállítást igényelni. Az már a kereskedő és a szerviz belügye, hogy a szerviz miatt kialakult helyzetért a kereskedő hogyan vesz elégtételt.
Kérhetünk-e kicserélést a szerviznél?
A szervizhez jogszabály szerint kijavításra vonatkozó igényünkkel fordulhatunk. Fontos megjegyezni, hogy a jogszabály alapértelmezetten nem biztosítja számunkra a kicserélésre vonatkozó igényünk érvényesíthetőségét a szerviznél, azonban manapság általános gyakorlat, hogy a kereskedők a kicserélésre vonatkozó jogunkat is a szervizhez telepítik. Mivel ez egyértelműen többletjog a fogyasztó számára, ezért ez jogilag is engedélyezett. Tehát minden esetben tanulmányozzuk át a jótállási jegyet, hogy kicserélési igényünkkel fordulhatunk-e a szervizhez, ha nem, akkor azt javaslom, hogy kérdezzük meg, vagy menjünk a kereskedőhöz!
A nagyker, a gyártó és a kereskedő kapcsolata fogyasztói szemszögből
A korábban az első részben említett értékesítési láncban a fogyasztó a végfelhasználó, számára a kereskedőnek kell helyt állnia. A fogyasztó számára eddig terjed az, amivel neki foglalkoznia kell. Azonban gyakran elhangzik, hogy valamely más szereplőre, azaz a nagykerre, vagy a gyártóra próbálja a kereskedő "kenni" a felelőséget. Éppen ezért jó, ha tudjuk, hogy a kereskedő számára az úgy nevezett előző kötelezett köteles helyt állni, ami lehet a nagykereskedő, vagy a gyártó is.
A jog lehetőséget biztosít a kereskedők számára, hogy az ilyen előző kötelezettekkel szemben érvényesítse a jogait, miután a fogyasztó felé helyt állt. Tehát az, hogy ő nem tudja az előző kötelezettel szemben érvényesíteni a jogait az nem jelenti, hogy neki nem kötelessége a fogyasztó felé helyt állni. Anélkül, hogy mélyebben belemennénk az előző kötelezettel való kapcsolatok részleteibe, fontos tudnunk, hogy ha egy kereskedő nem akarja teljesíteni az igényünket, akkor a háttérben a nagykerrel és a gyártóval való kapcsolata áll.
Ebből azt kell leginkább megjegyezzük, hogy a fogyasztó szemszögéből jogilag irreleváns, hogy a kereskedő mit tud és mit nem tud a nagykerrel, vagy a gyártóval szemben érvényesíteni.