HTML

Napi Fogyasztóvédelem

Ismeretterjesztők tudatos fogyasztóknak....

Friss topikok

Linkblog

Mi a helyzet, ha a kereskedő másra mutogat? I. rész

2011.02.18. 13:18 Captain Crash

Általánosan elmondható, hogy legtöbbször olyan kereskedőkkel találjuk szembe magunkat, akik nem a saját maguk által előállított termékeket, szolgáltatásokat értékesítik, hanem valamely gyártó, vagy több gyártó termékeit. Az ő hasznuk az az árrés, amit a termék beszerzése és eladása között tudnak produkálni. Akárhogyan is, de ilyenkor egy úgynevezett értékesítési láncról beszélünk, amelynek a legvégén - végfelhasználóként - a fogyasztó helyezkedik el.

Anélkül, hogy mélyebben belemennénk a gazdasági vonzatába a dolgoknak, azt könnyű belátni, hogy minél kisebb egy cég forgalma, annál nagyobb a vállalkozás "kockázata" egy esetleges hibás termék esetében, ha például nem biztosította magát megfelelő szerződéssel.

Fogyasztóként természetesen nekünk nem kell átvállalni a vállalkozó ezen kockázatát, hiszen éppen ezért vállalkozott erre ő és nem mi. Egyébként is ezzel már akkor tisztában kellett lennie, amikor a vállalkozását elindította. Azonban mindennek ellenére is azt tapasztalom, hogy a kereskedők gyakran próbálják a felelősségüket áttelepíteni másra, hogy ne kelljen helyt állniuk. A következőkben ezzel a jelenséggel fogok foglalkozni, illetve azzal, hogy jogilag mit kell tudnunk.

Amikor a kereskedő a szervizre hivatkozik
Fontos tudnunk, hogy jogilag a kereskedő felelős a szerviz tevékenységéért is, úgy mintha azt ő végezte volna.

Amikor a kereskedő a nagykerre, vagy a gyártóra hivatkozik
A fogyasztó felé az a kereskedő köteles helyt állni, aki a terméket eladta neki, hiszen a fogyasztó a kereskedővel áll szerződéses jogviszonyban. És ezen jogviszony során irreleváns, hogy a kereskedő hogyan bokszolja le a nagykereskedéssel, vagy a gyártóval a dolgokat.

3 komment

Címkék: szavatosság kereskedő jótállás

A bejegyzés trackback címe:

https://fogyved.blog.hu/api/trackback/id/tr722670362

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

avenala 2011.11.28. 16:35:38

Tudom ez a honlap főleg a fogyasztóknak szól, de mi a helyzet a viszonteladókkal? Ők hogyan tudják érvényesíteni a jogaikat, ha mondjuk visszaveszik a terméket (mert javítani nem tudja), de a nagyker, gyártó nem hajlandó visszatéríteni nekik a jogosan rossz terméket? Egyáltalán milyen jogai vannak egy viszonteladónak a nagykereskedő, gyártóval szemben? Mert egy alap keretszerződés erről nem szól.

Captain Crash 2011.12.02. 16:10:09

@avenala: Ez a kérdés jó és sokszor felmerül a kereskedők felől. Azonban valóban, ez a blog elsősorban a fogyasztóknak szól és egyébként nem is lehet pontos választ adni a szerződések konkrét ismeretének hiányában. Ezért elnézésedet kérem, de csak felületes válasszal szolgálhatok.

Alapvetően a szerződés és a hatályos Polgári Törvénykönyv rendezi ezeket a kérdéseket. Úgy gondolom, hogy kellő gondossággal megkötött szerződés esetén a fogyasztóval szerződő kötelezett rendelkezik olyan jogokkal, melyekkel eleget tud tenni a fogyasztó felé fennálló kötelezettségeinek. De a jogalkotó ezen túlmenően 2003. július 1. napjától hatályos szerződések esetében úgy módosította a Ptk. vonatkozó rendelkezéseit, hogy az a 1999/44/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek megfelelően a fogyasztói szerződés kötelezettje élhessen egy ún. regressz-szerű megtérítési igénnyel az előző kötelezettel szemben. Ez alapján tehát a fogyasztóval szerződő kötelezett az előző kötelezettől a vele szemben hibás teljesítés alapján érvényesített fogyasztói igény kielégítésére fordított költsége megtérítését kérheti. Ennek van egy szubjektív és egy objektív határideje. A szubjektív határidő 60 nap elévülési időt, míg az objektív 5 éves jogvesztő határidőt takar. A felek együttműködési kötelezettségéből egyébként levezethető az is, hogy a fogyasztói igényről való tudomásszerzést követően az utolsó kötelezettnek(mondjuk kisker) kötelessége az előző kötelezettet(mondjuk nagyker) erről értesíteni. Illetve csak olyan követeléssel élhet az előző kötelezettel szemben, amellyel a fogyasztó is élhetet vele szemben.

Természetesen örülök, hogy a kérdés felmerült benned, de hogyha ennél konkrétabb válaszra lenne szükséged, akkor javaslom, hogy egy ügyvéd segítségével tekintsétek át a jogi lehetőségeket, amivel be tudjátok védeni magatokat!

Okloma 2012.10.03. 09:50:09

Hello,

lelkesen olvastam a bejegyzést, de választ sajnos nem kaptam az én problémámra. Tudnál esetleg vmi tanácsot adni? 1 éves Nikon fényképezőgép (3 év garanciával) meghibásodott, visszavittem átvették. Ennek pénteken lesz 7 hete és azóta a szervizre mutogatnak, hogy nincs meg. Kérésemre, hogy cseréljék ki, vagy adják vissza a pénzt, azt mondták erre nincs mód. Igaz, hogy 30 nap után használatra adtak egy gyengébb gépet, de a közel 50 nap szerintem elfogadhatatlan. Szóval szerinted mit tehetek ebben a helyzetben.

Köszi,
gyula
süti beállítások módosítása