Az előbbi részben leírtak alapján is látszik, hogy a kicserélésnek nem feltétele a javíthatatlanság, ellenben ha egy termék javíthatatlan, akkor nem ragaszkodhatunk a kijavításhoz, ilyenkor kicserélésre van jogunk.
Az aránytalanság megállapításához nem csak a kötelezett költségeit kell figyelembe venni, hanem a hibátlan dolog értékét, a szerződésszegés súlyát, valamint a választott jog teljesítésével a fogyasztónak okozott kényelmetlenségeket.
Jegyzőkönyv az ügyintézésről
Van azonban még egy fontos dolog, mégpedig hogy minden jótállási és szavatossági ügyintézés során a kötelezett köteles jegyzőkönyvet kiállítani, melynek másolatát a fogyasztó számára át kell adja. Ennek a jegyzőkönyvnek többek között tartalmaznia kell a fogyasztó által választott jótállási igényt és azt is, hogy ha például azért nem teljesíthető az adott igény, mert az aránytalan többletköltséget eredményezne a kötelezett számára.
Fontos, hogy minden érvényesíteni kívánt igényünkről készüljön jegyzőkönyv egy későbbi jogvitában hasznos lehet! Olyan jegyzőkönyvet, amely nem a valóságot fedi, ne írjunk alá, ragaszkodjunk a valós tények feltűntetéséhez! Ha a kötelezett ilyen jegyzőkönyv kiállítására nem hajlandó, akkor ennek tényét a vásárlók könyvébe történő bejegyzéssel dokumentáljuk!
Kicserélésnek nem feltétele a javíthatatlanság
Röviden tehát kicserélést akkor is igényelhetünk, hogyha a termék egyébként javítható, figyelembe véve a korábban említett valamennyi, a kötelezett (többletköltség), illetve a jogosult (kényelmetlenség, hibátlan termék értéke, szerződésszegés súlya) oldalán felmerülő korlátot.